Tuesday 5 February 2013

Tempat Menarik di Medan, Indonesia

          Pasti ada dikalangan korang yang pernah dengar tempat nama Medan kat Indonesia kan? alah.. kalau tengok kat dalam peta confirm jumpa punya laa.. Medan ni luas juga kawasannya.. Danau Toba pun dikira Medan lagi.. walaupun da hujung2 da.

          Jika korang da sampai airport Medan, memang x menyenangkan pun udara dia.. sebab kat sana memang jerebu. Manalah x jerebu kalau semua kenderaan kat sana keluarkan asap berkepu2 lagi hitam.. sepatutnya kerajaan sana kuatkuasakan lah pengeluaran asap dari kenderaan kereta macam kat Malaysia ni.

         Namun, apabila kami melawat dikawasan pedalaman ternyata sangat memukau mata memandang. Rasa macam nak juga ada kat Malaysia. Antara kawasan2 yang best ialah Berastagi, air terjun sipiso-piso dan Danau Toba.

        Berastagi memang kawasan yang best. Kawasannya sejuk je lebih kurang macam Cameron Highland la. Pada waktu malam, gerai2 di Pajak Tugu dibuka. Untuk pengetahuan korang, Pajak tu bermaksud Pasar dalam bahasa kita. Jadi jangan hairan pula bila keluar pelbagai jenis Pajak kat sana. Untuk orang Islam, memang Pajak Tugu je la yang jual makanan halal.


                                                                                                                                                                                                   

              besarkan kerang dia? tapi jangan makan banyak sangat, kang mula la sakit2 badan...       


ni Air Pokat. Buah Avogado yang dikisar dan dicampurkan dengan coklat cair. Yang warna coklat tu la coklat cair tu. memang la rse die pekat g2, tp sedap bila makan dengan coklat tu skali. Cubalah..

           Di Berastagi juga terdapat kolam air panas yang betul2 dari gunung berapi yang masih aktif. Bau air panas dia macam bau telur. Sampai sekarang bau pada baju Sya x hilang2 lagi.. mungkin kna rendam lebih lama kut. Tapi memang best mandi air panas dia. Ada yang suam n ada yang panas. kitorang lebih suka yg panas, memang mula2 macam2 bunyi dari mulut kitorang sebab panas sangat. tp lama2 jd selesa pula.. 


ni lah gunung berapi yang baru Sya ceritakan tadi.. korang nampak x asap dia? banyak kan. batu2 putih tu kapur dia la.. Dasyatkan ciptaan tuhan.. :)

        Kat sana juga ada strawberry & buah oren (diorang panggil jeruk), malahan kita boleh petik sendiri lagi. Tapi pandai2 la pilih tempat yang murah & molek2 je buahnya.. Tapi memang sedap2 la buah2 diorang. Mungkin sebab fresh kowt. Macam kat sini jugak kan? kalau fresh sedap je. Ada juga durian. Memang best la durian yang kitorang try2 makan tu. Kuning dia macam Musang King tapi dia bujur. Isi dia pulak x de la lembik sangat. cukup rasa pulak tu.. memang sedap!



Air Terjun Sipiso-piso pula memang cantik la. First time Sya tengok air terjun setinggi tu. lebih kurang 800 meter dari aras laut. Untuk lihat lebih dekat / nak mandi kita kena turun beribu2 anak tangga. Kitorang hanya turun separuh je. Tu pun rse da penat sangat2. macam mana la orang yang pergi mandi terus tu. Ada kurang berat badan 3 kilo kut. Hahaha.. Siapa yang dekat dengan air terjun sipiso-piso je pun boleh basah macam mandi sebab air dia percik memang kuat.

         Danau Toba berada berhampiran dengan Air Terjun Sipiso-piso. Dari atas bukit memang boleh nampak dengan jelas Danau Toba. Sangat memukau. Walaupun x tengok depan2 tapi da boleh nikmati da suasana Danau Toba tu. Besarnya kuasa tuhan boleh mencipta sesuatu yang x pernah terbayang oleh minda manusia. MasyaAllah..



Boleh nampak kan Danau yang besar tu? tu la Danau Toba. cantikkan??

 ni pulak suasana dari anak2 tangga yang kitorang turun. Jauh kowt. penat sangat turun anak tangga.. :(  tp best!

ni lah Air Terjun Sipiso-piso. Korang boleh bayang x ketinggian dia tu. tinggikan??
                                                 
    Ini sajalah cerita yang boleh dikongsikan kepada korang khas dari Sya. Maaf la ceritanya x sesempurna blog2 lain. Sya bercerita berdasarkan lawatan Sya ke sana. Jadi hope korang enjoy kalau korang pergi berjalan ke sana. ;)




No comments:

Post a Comment